Posadzka epoksydowa zamiast płytek w garażu
Nieodzownym elementem każdego nowobudowanego domu jest garaż. Podczas rozmów z klientami na temat posadzek w garażu często pada pytanie: czym można zastąpić płytki na posadzkę?
Dobrym, choć nie najlepszym rozwiązaniem jest posadzka przemysłowa na bazie żywicy epoksydowej. Nie jest powalająco droga, ale estetyczna i bez tych brudnych fug, jak w przypadku płytek ceramicznych. Stosowana w obiektach przemysłowych coraz częściej „zagląda” po strzechy.
Ponadto taka posadzka jest bardziej odporna na czynniki chemiczne takie jak olej, benzyna, płyn chłodniczy czy płyn do spryskiwaczy, niż zwykły podkład cementowy lub fugi cementowe, które standardowo stosuje się przy układaniu płytek na posadzkach w garażu.
Jaką strukturę mogą mieć posadzki garażowe?
Może to być rozwiązanie gładkie, z lekkim połyskiem, lub posadzka na bazie zasypu kwarcowego z kolorowego kruszywa o lekko szorstkiej powierzchni. Warto zaznaczyć, że w przypadku garaży wielostanowiskowych, garaży budynków wielomieszkaniowych czy nawet galerii handlowych posadzek gładkich w ogóle się nie stosuje.
Podłoga żywiczna malowana
Jeśli mamy bardzo dobre podłoże pod taką posadzkę, czyli beton C20/25 zatarty na mat, to po odpowiednim przeszlifowaniu powierzchni (przygotowanie podłoża) można ułożyć posadzkę cienkowarstwową. Można to zrobić dyspersją epoksydową. Zdradzę Wam sekret: nie jest to materiał przeznaczony pod ruch kołowy, ale do garażu przydomowego dobrze się sprawdzi.
Taka podłoga garażowa będzie miała jednak jeden zasadniczy minus estetyczny. Ponieważ jest to powłoka nanoszona wałkiem, to można zaobserwować tzw. „efekt skóry pomarańczy”. Posadzka nie będzie idealnie gładka. Dla tych, którzy chcą gładką pozostaje żywica rozlewana.
Posadzka epoksydowa rozlewana – dla ludzi, gdzie najważniejsza jest estetyka
Gładka, rozlewna posadzka epoksydowa nadaje się wszędzie tam, gdzie ważna jest estetyka: ładny, reprezentacyjny samochód, na gładkiej posadzce, z pełnym odbiciem auta – każdy detal widoczny w podłodze. Co powiedzielibyście na czerwone Ferrari zaparkowane na czarnej, połyskującej podłodze? Epoksydowa posadzka rozlewana o wyglądzie tafli wody jest dla estetów.
Z taką posadzką doskonale komponuje się zadbane obejście z kostką brukową i kamieniem naturalnym. Posadzka epoksydowa bez kruszywa jest elegancka w swojej prostocie, bez udziwnień i dodatkowych elementów. W swoim wyglądzie jest szlachetna – gładka i połyskująca.
Dodatkowy element na niecodzienną posadzkę żywiczną – chipsy
Jeżeli życzycie sobie wprowadzić trochę zamieszania na posadzkę można zastosować kolorowe płatki – tzw. chipsy. Uzyskacie dzięki temu ciekawy, niepowtarzalny efekt, o nieograniczonych możliwościach kolorystycznych. Posadzka epoksydowa może mieć dowolny kolor z palety RAL, a do tego chipsy w kilku kolorach i kilku wielkościach płatków.
Choć są takie kolory, które wyglądają bardzo ładnie i bardzo ładnie się rozkładają (klasyczne szarości), a bywają kolory wymagające, ze względu na bardzo dużą ilość zastosowanego pigmentu.
Posadzka garażowa epoksydowa zacierana z kruszywem kwarcowym
Posadzka epoksydowa z barwionym piaskiem kwarcowym sprawdzi się tam, gdzie nie przejmujemy się estetyką. Ważne są walory wytrzymałościowe i niechęć do częstego sprzątania. W ostateczności dla zachowania czystości można ją sprzątać raz na kwartał.
Tego typu posadzki nie robią przy odbiorze efektu „wow”, natomiast „oddają” w użytkowaniu bo są bardzo wytrzymałe i odporne na uszkodzenia mechaniczne. Pod kątem estetycznym trudne te posadzki typu „kamienny dywan” są trudne w odbiorze, bo widać pewne niedoskonałości ręcznego układania tej posadzki. Można wybrać spośród popularnych melanży kolorystycznych.
W odróżnieniu do posadzek gładkich można zastosować przy wykonywaniu posadzki żywicznej zacieranej żywicę epoksydową o podwyższonej odporności na UV (o tej odporności w dalszej części tekstu). No i znacznie lepiej znoszą lakierowanie satynowym lakierem poliuretanowym.
Posadzka z kruszywem jest raczej dla tych, którzy lubią pogrzebać w silniku, mieć czyste i bezpieczne środowisko pracy i przede wszystkim nie przejmować się posadzką… przecież to tylko posadzka w garażu.
Posadzka żywiczna sypana
Trzecim typem posadzki epoksydowej jest posadzka sypana. Mówimy tu o dość szorstkiej powierzchni. Wykonuje się ją w takie sposób, że na zagruntowane podłoże betonowe nanosimy warstwę piasku kwarcowego. Następnie zamykamy warstwą pigmentowej żywicy. Trzeba przyznać, że ta faktura posadzi, czyli tzw. „sypanka” ma najwięcej zwolenników wśród dużych garaży czy parkingów.
Ze względu na swoją chropowatość trudniej utrzymać tu czystość – wymaga to trochę więcej wysiłku, jednak posadzka ta ma inne kapitalne właściwości. Głównie chodzi o antypoślizgowość.
Odporność chemiczna posadzek epoksydowych
To jaką odporność chemiczną ostatecznie uzyskamy zależy od tego jaka żywica nawierzchniowa zostanie zastosowana. Są żywice epoksydowe o standardowej odporności chemicznej. Są również takie o podwyższonej odporności chemicznej i w przypadku posadzek epoksydowych, to nad tą drugą grupą warto się zastanowić.
Posadzki epoksydowe nie sią odporne na promieniowanie UV
Trzeba też pamiętać, że są to posadzki niestabilne UV. Czyli nie mają odporności na promieniowanie UV i z czasem mogą żółknąć. Objawia się to odbarwieniami w miejscach gdzie posadzka narażona jest na promienie słoneczne. Szczególnie narażone są miejsca przy bramie garażu, gdzie słońce operuje. Wprawdzie można próbować nakładać na taką posadzkę lakiery odporne na UV, ale są to już lakiery poliuretanowe, które pełny połysk zmienią w satynę lub mat.
Dużym minusem tych lakierów jest jednak to, że mocno się brudzą i bardzo trudno utrzymać je w czystości. Dlatego, jeśli decydujemy się na posadzki żywiczne epoksydowe gładkie, to lepiej ich nie lakierować.
Pewna drażliwa kwestia – posadzka żywiczna żółknie od kół
Po latach wykonywania posadzek zauważyliśmy, że posadzki z żywicy epoksydowej mają tendencję do dziwnego odbarwiania się w miejscach gdzie parkowane są samochody pod ich kołami po wymianie opon. Okazało się bowiem, że producenci opona zabezpieczają nowe opony jakąś substancją, która reaguje z żywicami epoksydowymi i je odbarwia. Z czasem użytkowania opon ta substancja się wyciera i przestaje to być problematyczne, jednak to co się odbarwiło nie da się już wywabić. Trzeba lakierować, albo ułożyć na nowo posadzkę żywiczną w garażu.
Posadzki żywiczne epoksydowe – plusy i minusy
Posadzki żywiczne na bazie epoksydów nie są jednak cudownym remedium na całe zło. Mają swoje jasne strony: estetyka, duża możliwość wyboru struktur (gładkie: rozlewane i malowane, chipsy, posadzka zacierana z kolorowym piaskiem, czy posadzka sypana).
Mają też swoje minusy: brak odporności na promienie słoneczne, żółknięcie, odbarwianie spowodowane substancjami na nowych oponach. Nawet posadzki z rodowodem przemysłowym wymagają pielęgnacji. Trochę się zużywają, z czasem rysują. Tu trzeba przypomnieć o genezie takich rozwiązań – hale przemysłowe, gdzie to ma funkcjonować i tylko przy okazji wyglądać.
Niestety, trzeba przyznać, że choć jest to rozwiązanie dobre i znacznie lepsze od klejenia płytek (bo takie płytki gresowe mają fugi, potrafią pękać i się odspajać), to jednak nie optymalne.
Czy jest jakaś alternatywa dla wykonania posadzki żywicznej na bazie epoksydu?
No dobrze Panie Zaremba, to jakżeś taki mądry to: jeśli nie posadzka epoksydowa do garażu to co? A jest takie rozwiązanie: kwarcowo-żywiczna posadzka garażowa czyli adaptacja w garażach popularnego systemu parkingowego.
Uwaga techniczna dotycząca podłoża
Na koniec jedna uwaga: wybór ostatecznego materiału do wykończenia posadzki w garażu należy wybrać ZANIM wykonamy podkład. Pod żywicę podkład betonowy powinien być wykonany wedle ściśle określonych wytycznych, bo musi mieć wystarczające parametry wytrzymałości, żeby móc na nim zaaplikować żywicę. W inny przypadku wykonawca nie otrzyma gwarancji od dostawcy materiału.
Autor: Michał Zaremba
Masz pytania dotyczące żywicznych posadzek garażowych?
Zapytaj naszego specjalistę telefonicznie – 603 747 782
lub wypełnij formularz kontaktowy: